Kontynent Westeros jest długi i stosunkowo wąski, rozciągający się od Dorne na południu do Krainy Wiecznej Zimy na dalekiej północy, gdzie większość ziem pozostaje niezbadanych po dziś dzień, ze względu na panujący tam chłód oraz wrogich mieszkańców zwanych „Dzikimi”. Kontynent rozciąga się z północy na południe na około 9000 mil, a ze wschodu na zachód do 900 mil. Na południe od Westeros leżą Wyspy Letnie leżące na Morzu Letnim. Północne ziemie Westeros są mniej zaludnione niż te na południu. Największymi miastami kontynentu Westeros są: Królewska Przystań, Stare Miasto, Lannisport, Gulltown i Biały Port.Początkowo Westeros było podzielone na kilka niezależnych królestw. Po wojnie wszystkie królestwa na południe do muru zostały zjednoczone w państwo Siedmiu Królestw pod władzą sprawowaną przez Ród Targaryen’ów.

Essos
To największy z czterech znanych kontynentów.Leży na wschód od Westeros i na północ od Sothoros. W przeciwieństwie do Westeros, Essos nie jest kontrolowany przez jeden podmiot polityczny, lecz zamieszkany przez wiele różnych narodów i ma bardzo zróżnicowaną geografię. Nie istnieje jeszcze mapa całej powierzchni kontynentu.Większość zachodniej części kontynentu jest w posiadaniu dziewięciu wolnych miast, a mianowicie Braavos,Lorath, Pentos, Norvos, Qohor, Myr, Tyrosh, Lys i Volantis. Każde z nich jest potężnym handlowym miastem-państwem i wiele z nich kontroluje szerokie połacie terenu wokół nich. Pomiędzy południowymi miastami znajdują się Ziemie Sporne o które walczyły przez prawie cztery wieki Lys, Myr, Tyrosh i Volantis. W północno-zachodniej części tego regionu jest Andalos, ojczyzna Andalów, obecnie w większości niezamieszkałe pustkowie. Na północ od tego regionu teren jest górzysty, z wieloma bogatymi kopalniami, szczególnie na wzgórzach Norvos. Te góry są źródłem dla kilku rzek, które wspólnie tworzą ogromną Rhoyne, płynącą na południe przez setki mil przed ujściem w Volantis do Morza Letniego.
Na wschód od Wolnych Miast, poza Lasem Qohoru, leży ogromne Morze Dothraków, dom koczowniczego narodu jeźdźcow koni. Żyją oni w dużych klanach zwanych khalasarami, są rasą konnych wojowników często najeżdżających sąsiednie ziemie. Morze Dothraków rozciąga się na ponad dwa i pół tysiąca mil na wschód i kończy na łańcuchu górskim zwanym Górami Kości.
Na południowy-wschód od Wolnych Miast leży Półwysep Valyriański. Dawniej ciepły i przyjemny kraj, został doszczętnie zniszczony około czterech wieków temu w katakliźmie wulkanicznym zwanym Zgubą Valyrii. Miasto Valyria leży teraz na przybrzeżnej wyspie, oddzielonej od lądu przez niegościnne Dymiące Morze. Aktywność wulkaniczna jest nadal niesłabnąca, zatem uniemożliwia wszelkie próby ponownego przesiedlenia. Jedynie w północnej części tego regionu istnieją trwałe miasta; nadmorskie Elyria i Tolos oraz złowrogie Mantarys. Na wschodzie Półwyspu Valyriańskiego leży Zatoka Niewolnicza z miastami Meereen, Yunkai i Astapor; te bogate i potężne miasta służą jako centrum światowego handlu niewolnikami. Dothrakowie często sprzedają tam swoich jeńców, jeśli potrzebują złota.
Na południe od Zatoki Niewolniczej mieszka naród Ghiscarczyków, który twierdzi, że odziedziczył berło starożytnego Imperium Ghiscari. Dotychczas Ghiscarczycy stworzyli kilka małych osiedli wzdłuż wybrzeża Zatoki Żalu i na przybrzeżnej wyspie Ghaen.
Na wschód od Zatoki Niewolniczej oddzielone od Morza Dothraków przez rzekę Skahazadhan, leży spokojne królestwo Lhazar. Lhazareńczycy są ludźmi nieprzystosowanymi do wojny, wolą spokojne życie pasterzy owiec. Dothrakowie często najeżdżają ten region by ukraść bydło i zabrać niewolników.
Na wschód od Lhazaru leży czerwone pustkowie, surowa pustynia usiana zrujnowanymi miastami i z kilkoma tylko źródłami wody. Rozciaga się na wschód w Góry Kości i na południe do Morza Letniego. Na południowym wschodzie czerwonego pustkowia, leży wielkie miasto Qarth; znajduje się ono na brzegu Cieśniny Qarth. Cieśnina oddziela kontynent od dużej wyspy - Wielkiej Moraq i łączy Morze Letnie z Morzem Nefrytowym.
Na północ od Morza Dothraków leży wyspa Ibben. Ibbeńczycy są znanymi żeglarzami, których zwykle można znaleźć w wielu portach świata. Zajmują się oni głównie połowem wielorybów. Tworzą rownież małe kolonie na północnym wybrzeżu Essos.
Na wschód od Ibben, Gór Kości i Qarthu, twarde fakty ustępują ziemiom plotek i pieśni. Wzdłuż północnego wybrzeża, poza Ibben, leży ogromny archipelag zwany Tysiącem Wysp. Położone u wschodniego podnóża Gór Kości leżą ruiny legendarnych miast: Kayakayanaya, Samyriana i Bayasabhad. Poza nimi znajduje się szeroka połać pustego lądu znana jako Wielkie Morze Piasku oraz Kurczące się Morze, które kiedyś było ogromnym śródlądowym morzem, a teraz jest zbiorem małych jezior. Na północ od nich leżą Równiny Jogos Nhai, a na wschód od równin porośnięte lasami ziemie Mussovy. To, co znajduje się na wschód od Mussovy nie jest znane nawet legendom. Na południe od Mussovy leży szare pustkowie, kanion zwany Dry Deep i czerwono zabarwione jezioro znane jako Krwawe Morze.
Na wschód od Qarthu i na południe od Wielkiego Morza Piasku i Drżącego Morza spoczywa legendarne królestwo Yi Ti. Yi Ti rozciąga się wzdłuż północnego wybrzeża Morza Nefrytowego i składa się z wielkich miast i gorącej dżungli. Jest to centrum bogactwa na Nefrytowym Morzu, a żaglowce z całego świata przypływają tam by handlować.
Na wschód od Yi Ti i na południe od szarego pustkowia i Dry Deep leżą Góry Poranka. Na południe od nich leży obszar gór i pagórków pogrążonych w ciemności, znane jako Krainy Cienia lub po prostu Cień. Obszar ten rozciąga się na południe wzdłuż górzystego półwyspu, aż do miasta portowego Asshai. Asshai usytuowane jest w miejscu gdzie Nefrytowe Morze spotyka się z Szafranową Cieśniną. Co leży poza Asshai i cieśniną na wschodzie nie jest znane, choć na południe od cieśniny leży mało znany kontynent Ulthos.


Essos
To największy z czterech znanych kontynentów.Leży na wschód od Westeros i na północ od Sothoros. W przeciwieństwie do Westeros, Essos nie jest kontrolowany przez jeden podmiot polityczny, lecz zamieszkany przez wiele różnych narodów i ma bardzo zróżnicowaną geografię. Nie istnieje jeszcze mapa całej powierzchni kontynentu.Większość zachodniej części kontynentu jest w posiadaniu dziewięciu wolnych miast, a mianowicie Braavos,Lorath, Pentos, Norvos, Qohor, Myr, Tyrosh, Lys i Volantis. Każde z nich jest potężnym handlowym miastem-państwem i wiele z nich kontroluje szerokie połacie terenu wokół nich. Pomiędzy południowymi miastami znajdują się Ziemie Sporne o które walczyły przez prawie cztery wieki Lys, Myr, Tyrosh i Volantis. W północno-zachodniej części tego regionu jest Andalos, ojczyzna Andalów, obecnie w większości niezamieszkałe pustkowie. Na północ od tego regionu teren jest górzysty, z wieloma bogatymi kopalniami, szczególnie na wzgórzach Norvos. Te góry są źródłem dla kilku rzek, które wspólnie tworzą ogromną Rhoyne, płynącą na południe przez setki mil przed ujściem w Volantis do Morza Letniego.
Na wschód od Wolnych Miast, poza Lasem Qohoru, leży ogromne Morze Dothraków, dom koczowniczego narodu jeźdźcow koni. Żyją oni w dużych klanach zwanych khalasarami, są rasą konnych wojowników często najeżdżających sąsiednie ziemie. Morze Dothraków rozciąga się na ponad dwa i pół tysiąca mil na wschód i kończy na łańcuchu górskim zwanym Górami Kości.
Na południowy-wschód od Wolnych Miast leży Półwysep Valyriański. Dawniej ciepły i przyjemny kraj, został doszczętnie zniszczony około czterech wieków temu w katakliźmie wulkanicznym zwanym Zgubą Valyrii. Miasto Valyria leży teraz na przybrzeżnej wyspie, oddzielonej od lądu przez niegościnne Dymiące Morze. Aktywność wulkaniczna jest nadal niesłabnąca, zatem uniemożliwia wszelkie próby ponownego przesiedlenia. Jedynie w północnej części tego regionu istnieją trwałe miasta; nadmorskie Elyria i Tolos oraz złowrogie Mantarys. Na wschodzie Półwyspu Valyriańskiego leży Zatoka Niewolnicza z miastami Meereen, Yunkai i Astapor; te bogate i potężne miasta służą jako centrum światowego handlu niewolnikami. Dothrakowie często sprzedają tam swoich jeńców, jeśli potrzebują złota.
Na południe od Zatoki Niewolniczej mieszka naród Ghiscarczyków, który twierdzi, że odziedziczył berło starożytnego Imperium Ghiscari. Dotychczas Ghiscarczycy stworzyli kilka małych osiedli wzdłuż wybrzeża Zatoki Żalu i na przybrzeżnej wyspie Ghaen.
Na wschód od Zatoki Niewolniczej oddzielone od Morza Dothraków przez rzekę Skahazadhan, leży spokojne królestwo Lhazar. Lhazareńczycy są ludźmi nieprzystosowanymi do wojny, wolą spokojne życie pasterzy owiec. Dothrakowie często najeżdżają ten region by ukraść bydło i zabrać niewolników.
Na wschód od Lhazaru leży czerwone pustkowie, surowa pustynia usiana zrujnowanymi miastami i z kilkoma tylko źródłami wody. Rozciaga się na wschód w Góry Kości i na południe do Morza Letniego. Na południowym wschodzie czerwonego pustkowia, leży wielkie miasto Qarth; znajduje się ono na brzegu Cieśniny Qarth. Cieśnina oddziela kontynent od dużej wyspy - Wielkiej Moraq i łączy Morze Letnie z Morzem Nefrytowym.
Na północ od Morza Dothraków leży wyspa Ibben. Ibbeńczycy są znanymi żeglarzami, których zwykle można znaleźć w wielu portach świata. Zajmują się oni głównie połowem wielorybów. Tworzą rownież małe kolonie na północnym wybrzeżu Essos.
Na wschód od Ibben, Gór Kości i Qarthu, twarde fakty ustępują ziemiom plotek i pieśni. Wzdłuż północnego wybrzeża, poza Ibben, leży ogromny archipelag zwany Tysiącem Wysp. Położone u wschodniego podnóża Gór Kości leżą ruiny legendarnych miast: Kayakayanaya, Samyriana i Bayasabhad. Poza nimi znajduje się szeroka połać pustego lądu znana jako Wielkie Morze Piasku oraz Kurczące się Morze, które kiedyś było ogromnym śródlądowym morzem, a teraz jest zbiorem małych jezior. Na północ od nich leżą Równiny Jogos Nhai, a na wschód od równin porośnięte lasami ziemie Mussovy. To, co znajduje się na wschód od Mussovy nie jest znane nawet legendom. Na południe od Mussovy leży szare pustkowie, kanion zwany Dry Deep i czerwono zabarwione jezioro znane jako Krwawe Morze.
Na wschód od Qarthu i na południe od Wielkiego Morza Piasku i Drżącego Morza spoczywa legendarne królestwo Yi Ti. Yi Ti rozciąga się wzdłuż północnego wybrzeża Morza Nefrytowego i składa się z wielkich miast i gorącej dżungli. Jest to centrum bogactwa na Nefrytowym Morzu, a żaglowce z całego świata przypływają tam by handlować.
Na wschód od Yi Ti i na południe od szarego pustkowia i Dry Deep leżą Góry Poranka. Na południe od nich leży obszar gór i pagórków pogrążonych w ciemności, znane jako Krainy Cienia lub po prostu Cień. Obszar ten rozciąga się na południe wzdłuż górzystego półwyspu, aż do miasta portowego Asshai. Asshai usytuowane jest w miejscu gdzie Nefrytowe Morze spotyka się z Szafranową Cieśniną. Co leży poza Asshai i cieśniną na wschodzie nie jest znane, choć na południe od cieśniny leży mało znany kontynent Ulthos.

Ulthos
Kontynent leżący na południe od Asshai w Essos i na wschód od Sothoryos. Jest oddzielony od Krain Cienia Szafranową Cieśniną. Pomiędzy Ulthos a Essos leży też wyspa Ulos. Nie wiadomo o tym kontynencie niemalże nic. Znane jest tylko jego położenie i to, że jest pokryty gęstą dżunglą.
Ulthos nigdy nie był wspomniany w "Pieśni Lodu i Ognia". Pojawia się jedynie w zbiorze map "The Lands of Ice and Fire".

Leży na południowy-wschód od Westeros i na południe od Essos. Na wschód od kontynentu znajduje się Morze Nefrytowe.
Sothoryos to duży kontynent pokryty dżunglą i w dużej mierze niezbadany. Jedynymi miastami na mapie kontynentu są położone na jego północnym wybrzeżu Zamettar, Yeen, Gogossos i Gorosh, ale nie wiadomo o nich nic ponad to, że są zrujnowane.
Na północnym wybrzeżu znajduje się też wiele wysp, na przykład Wyspa Łez, Wyspa Ropuch a także Wyspy Bazyliszkowe. Dalej od wybrzeża leżą również Ax Isle i Naath.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz